صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۱۵۵۷۹
همایش آبی مشترک ایران و ژاپن برگزار شد

 ایران و ژاپن روابط دیپلماسی 90 ساله دارند

با مشارکت مرکز همکاری‌های خاورمیانه‌ای ژاپن (JCCME) و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورمان همایش تخصصی مشترک با موضوع «استفاده از تجربیات کشور ژاپن در حوزه بهره‌برداری آب و فاضلاب» برگزار شد. 

این همایش با حضور «سایتو» سفیر ژاپن در ایران، «اوکازاکی» معاون مرکز همکاری های خاورمیانه و ژاپن (JCCME)، هیئت همراه و «پاکرو» معاون فنی مهندسی آبفای کشور، «تقی زاده خامسی» معاون آبفای وزارت نیرو، مدیران عامل شهری و روستایی آبفای کشور و مدیران تخصصی شرکت مهندسی آبفای کشور در پژوهشکده نیرو برگزار شد. 

در این مراسم، «سایتو» سفیر ژاپن در ایران ضمن تشکر از مسئولان وزارت نیرو و برگزارکننده‌های این همایش گفت: «خوشحال هستم که امروز این جلسه برگزار شد. ایران و ژاپن روابط دیپلماسی 90 ساله دارند. از این موضوع بسیار خوشحال هستم که ایران قبول کرد که نخست‌وزیر ژاپن بعد از 41 سال به ایران بیاید و در زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی رایزنی‌ها لازم انجام شود.»

وی اظهار کرد: «با همکاری و هماهنگی دفتر خاورمیانه مرکزی، جلسات مختلف انجام شد که برای افراد بازدید‌کننده خوب بود و تا الآن 3 هزار نفر علاقه دارند که محتویات آموزش را یاد بگیرند. مسئله آب در ایران حیاتی است و مصرف آب در ایران بسیار مهم و بالاست. امید داریم که مقدار مصرف آبی که برای هر فرد ژاپنی تعیین کرده‌اند، برای هر فرد ایرانی هم تعیین شود و بتوانیم از تکنولوژی مناسب و خوب استفاده کنیم.»

در ادامه تقی‌زاده خامسی با اشاره به ضرب‌المثلی از ایرانی‌ها گفت: «تجربه بالاتر از علم است و در دین اسلام آمده که آب مایه حیات است. این کلیدواژه‌ها نشان می‌دهد که این همکاری مبارک است. کشور ما در اقلیم خشک و نیمه‌خشک قرار گرفته است. برای اولین بار در دو سال اخیر با دو حادثه بزرگ در این زمینه مواجه بوده‌ایم.»

معاون آبفای وزارت نیرو افزود: «سال قبل خشک‌ترین سال را طی 50 سال اخیر داشتیم و امسال در 50 سال گذشته، ترترین سال را داریم که نشان‌دهنده اتفاقاتی است که باید آماده باشیم و راهی نداریم تا از تجارب دیگران استفاده کنیم تا آب را مدیریت کنیم. در سال‌های پرآبی نباید فریب بخوریم و زیاد مصرف کنیم و در سال‌های خشک نیز نباید نگران باشیم. باید بپذیریم که در اقلیم نیمه‌خشک واقع شده‌ایم و باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.»

وی با تأکید بر اینکه تجارب کشور ژاپن برای ما مفید است، تصریح کرد: «شهرهای ما بعد از پیروزی انقلاب از 75 درصد به 100 درصد آب قابل اطمینان دست یافتند. همچنین سیستم فاضلاب شهرها از 8/5 به 51 درصد افزایش یافته است. تصفیه‌خانه‌های آب از 27 به 142 و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از 4 به 123 عدد رسیده است. همه اینها نشان می‌دهد کارهای خوبی انجام شده است؛ اما راه زیادی در پیش داریم که باید از علم دنیا به خصوص ژاپن استفاده کنیم.»

 

 

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات